Indie představila první „solární“ vlak

Indie představila první „solární“ vlak
Rubriky Novinky

Indická železnice chce být ekologičtější a představila první vlak, který bude využívat solární energii. Ta ale nebude sloužit k uvedení vlaku do pohybu, nýbrž má napájet všechny elektrické spotřebiče ve vlaku.

Indian Railways chtějí šetřit i být více ekologické. Proto přišli s prvním solárním vlakem, který má na svých šesti vagonech solární panely (DEMU – Diesel Electric Multiple Unit). Energie z nich ale nebude sloužit k pohonu vlaku, použije se totiž na napájení elektrických spotřebičů ve vagonech. Tím mohou být světla, ventilátory nebo informační panely. To by mělo nahradit dieselové agregáty, které jsou k tomuto účelu obvykle používány. Vlak jako takový bude pořád poháněn motorem na naftu.
Zobrazit obrázek na TwitteruZobrazit obrázek na TwitteruZobrazit obrázek na Twitteru
Na každém vagonu bude 16 těchto 300Wp panelů. Počítá se tedy s výkonem okolo 4,5 kWp, resp. průměrně by se mělo vygenerovat cca 20 kWh denně. Energie, která vznikne navíc, je ukládána ve 120Ah baterii. Podle Indian Railways toto ročně ušetří až 21 tisíc litrů paliva (necelých 60 litrů denně), což znamená 1,2 milionu rupií ročně (cca 420 tisíc Kč). Náklady na vybavení jednoho vagonu solárními panely jsou 900 tisíc rupií (cca 310 tisíc Kč). Instalace panelů by se tak měla zaplatit nejhůř do pěti let, nicméně bylo by dobré připomenout, že se jedná o první kusy a při montáži panelů ve velkých objemech by cena patrně o něco klesla. Panely jsou optimalizovány tak, aby vydržely na střeše v rychlostech 80 km/h.
 
Indická železnice má ale větší plány co se týče ekologie. Než přejde na solární energii, chce se více soustředit např. na CNG. Pokud jde o solární energii, v plánu je postavit do 5 let sluneční elektrárny o výkonu 1 GW. Zatím mají jen 16 MW, ale řeší se už výstavba elektráren o výkonu 255 MW v případě střešních a 250 MW u pozemních typů.
Majda Kolašínová

Zástupce šéfredaktora

kolasinova@goingelectric.cz

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: