Jak budeme v budoucnu nabíjet elektromobily: Tesla vs. Qualcomm

Jak budeme v budoucnu nabíjet elektromobily: Tesla vs. Qualcomm
Rubriky Články

Se zvyšujícím se kapacitou baterií elektromobilů přichází na řadu také vylepšování a hlavně zrychlování dobíjení. Je jasné, že z domácí zásuvky toho brzy už moc nedobijeme. Už teď totiž zabere nabíjení Tesly Modelu S z obyčejné zásuvky více jak jeden den. V současné době probíhají první výstavby ultrarychlých dobíjecích stanic o výkonu 400 kW. Tento výkon zvládne dobít Model S za 10 minut a to už je opravdu slušné. Ovšem Tesla i ostatní společnosti se snaží posunout nabíjení ještě o kus dál. Tady jsou dvě nejnovější možnosti, jak budeme moci elektromobily dobíjet v budoucnu.

Dobíjení podle Tesly

Tesla si nechala před krátkou dobou patentovat novou technologii dobíjení. Jde o nabíjení s externím chlazením, které je kompletně automatické. Prostě přijedete na parkovací místo s touto nabíječkou a auto se samo zapojí a začne se dobíjet. Velký důraz by kladen na automatizaci a to jen z jediného důvodu – autonomní řízení. Představte si to. Necháte se zavést do práce a pak pošlete auto aby se jelo samo dobít. To není sci-fi, to je vize Tesly. Externí chlazení výrazně pomůže zvládnou větší výkon nabíječky tak, aby nedošlo k přehřátí a následnému poškození baterie elektormobilu. Pro začátek má být systém nastaven na 350 kW. Elon Musk se ale nechal slyšet, že je to “výkon dobrý tak možná pro hračky”, takže se nejspíše chystá ještě něco zajímavějšího.

 

Dobíjení podle Qualcommu

Dnes byla zveřejněna zajímavá zpráva o testování první nabíjecí silnice v podání společnosti Qualcomm. Ano, čtete správně. Jde o technologii dynamického dobíjení. Je to v podstatě bezdrátové dobíjení, které je možné provádět za jízdy. Bezdrátové dobíjení už i u elektromobilů známe nějakou dobu, zatím se ale moc nerozšířilo. Hlavně kvůli výkonu dobíjení. Qualcomm postavil 100 metrů dlouhý testovací úsek této dobíjecí silnice. Při jízdě o rychlosti 100 km/h dobíjí tato silnice výkonem 20 kW. To znamená něco okolo 120 kilometrů dojezdu za hodinu. To by ve finále mohlo elektromobilům zajistit “nekonečný” dojezd. První demo jízda proběhla s uplraveným Renaultem Kangoo Z.E. Tato technologie se rozhodně nedostane na všechny silnice, ale například na úsecích dálnic by se dala použít docela smysluplně.

 

Mnoho lidí má také strach, že takto výkonné nabíječky (350 kW a více) budou mít negativní vliv na rozvodnou síť. Hlavně tím, že budou odebírat skutečně velké množství elektřiny za velmi krátký čas. Na to výrobci nabíječek podle všeho myslí a základním řešením mají být podpůrná úložiště vytvořená s recyklovaných baterií z vysloužilých elektromobilů. Tak uvidíme, jak to dopadne.
Která varianta se Vám zamlouvá víc? Napište mi tady do komentářů nebo na Facebook a nezapomeňte sledovat GoingElectric.cz i na Instagramu.

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: