5 důvodů proč vodíkový pohon v osobních autech není budoucnost

5 důvodů proč vodíkový pohon v osobních autech není budoucnost
Rubriky Články

Debaty o tom, jestli budeme v budoucnosti jezdit čistými elektromobily nebo auty poháněnými vodíkovými palivovými články, se vedou už nějakou dobu. Sám si myslím, že pro nákladní a lodní dopravu možná bude mít vodík význam. V osobní dopravě to ale nejspíš nebude, tam budou vládnout elektromobily. Obě technologie mají svá pro a proti. Tady máte 5 důvodů, proč si myslím, že vodík není tím pravým pro budoucnost osobních automobilů.

 

Vodíkové palivové články jsou méně efektivní než čisté elektromobily

Zastánci vodíku jako paliva budoucnosti si často neuvědomují, že k získání vodíku je potřeba velké množství elektrické energie. Podobně jako je tomu u získávání fosilních paliv. Jak moc je vodík oproti bateriím neefektivní? Zjednodušeně se dá říct, že elektromobil ujede třikrát delší vzdálenost, než když stejné množství energie použijeme pro výrobu vodíku a následně jej použijeme v autě s palivovými články. Tento fakt posouvá auta na vodík do podobné kategorie jako auta na fosilní paliva.

Vodík se musí složitě transportovat a skladovat

Velké množství vodíku vzniká jako vedlejší produkt při rafinaci ropy. A také se sním musí zacházet podobně, jako při transportu benzínu nebo nafty. Navíc, jak možná víte, vodík je velmi výbušná látka a tak je její transport ještě více nebezpečný než u klasických paliv. Vodík je také těkavá látka, takže má tendenci rychle unikat – další problém při přepravě. Řešením tohoto problému můžou být stanice, kde přímo dochází k výrobě vodíku, který jde přímo do aut. To by ale vyžadovalo mnohem větší investice do infrastruktury než nabíjecí stanice pro čisté elektromobily.   

 

Vodík je nebezpečná látka

A to i ve srovnání s benzínem či naftou. Vodík totiž při kontaktu s kyslíkem dost intenzivně vybuchuje, a je proto potřeba zajistit v systému palivových článků maximální bezpečnost. Osobně si moc neumím představit, že jezdím v autě, které má pod podlahou bombu. Pravdou je, že jsem zatím o žádném explodujícím autě na vodík neslyšel, ale to bude možná tím, že je jich zatím tak málo. O bezpečnost nejde jen v autě, ale také při skladování vodíku. Ten je totiž potřeba skladovat v kapalném stavu při teplotě – 253 ℃. To taky není úplně uklidňující záležitost.

 

Vodíková auta jsou extrémně náchylná na čistotu vodíku

Vodíkové články používané v osobních automobilech pro výrobu elektrické energie, které poté pohání elektromotor, jsou velmi citlivé. Například taková Toyota Mirai musí každého půl roku do servisu kvůli čištění celého palivového systému. A to i když s ní vůbec nejezdíte.

Baterie brzy překonají vodík v dojezdu i v rychlosti nabíjení

Vývoj vodíkových palivových článků má před sebou určitě ještě dlouhou cestu. Ale dvě výhody, které má teď vodík oproti elektromobilům, už se o moc dál neposunou. Rychlost tankování okolo pěti minut a dojezd přes 300 kilometrů. Vývoj baterií jde totiž velmi rychle vpřed. Vždyť jen za poslední 4 roky se podařilo zdvojnásobit energetickou hustotu baterií a také jejich životnost. Podobné je to i s dobíjením. Už letos je v plánu výstavba rychlonabíječek o výkonu 400 kW. Kdyby takový výkon zvládl pojmout Nissan Leaf, tak je jeho baterie plná za 6 minut. A tímto vývoj elektromobilů určitě nekončí. Spíše naopak.

 

Co si myslíte o autech na vodík Vy? Je to podle Vás budoucnost? Pište do komentářů tady nebo na Facebooku a nezapomeňte sledovat GoingElectric i na Instagramu. 😉

 

 

Bývalý redaktor

2 komentáře u “5 důvodů proč vodíkový pohon v osobních autech není budoucnost

  1. You are so awesome! I don’t think I have read through something like that before.

    So nice to discover another person with original thoughts on this issue.

    Seriously.. many thanks for starting this up.
    This web site is one thing that is needed on the internet,
    someone with a little originality!
    Website: http://herb24.space

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: