Nio EP9: Elektrický rekordman

Nio EP9: Elektrický rekordman
Rubriky Články

Už je to nějakou dobu, co automobilka Nio představila svoji elektrickou prvotinu – EP9. Poslední dobou se jí při testování daří překonávat jeden rekord za druhým. Tak se na toto elektrické superauto pojďme podívat trochu podrobně.

Všechno začalo u Williama Li, který žije v Šanghaji a začala ho vytáčet smogová situace. A tak si řekl, že začne vyrábět elektromobily. Tento číňan je investor v technologické oblasti, takže zhruba věděl, do čeho jde. Začalo to trochu netradičně. Na začátku si Li najal Martina Leacha. To byl člověk, který dělal prezidenta v evropského Fordu. Takže další člověk, co o autech něco ví. Tito dva lidé založili závodní tým v šampionátu Formule E – NextEV a brazilec Nelson Piquet Jr. v jejich voze vyhrál hned první sezónu. Nio bylo založeno o něco později a má za cíl vytvořit plnohodnotnou elekrickou automobilkou. První model, který jsme měli možnost zatím vidět, je Nio EP9. Bohužel ještě před jeho odhalením Leach umřel, ale tým Nio pokračuje naplno dál.

Co to teda EP9 je? Jde o superauto, které je poháněno pouze elektřinou. Celá karoserie je vyrobená z uhlíkových vláken a po stranách se nachází dvě velké baterie. Ty se dají dobít za 45 minut nebo se dají vyměnit za pouhých 8 minut. Auto je napěchováno technologiemi a najdete na něm snad všechny poslední vychytávky. Karoserie je tvarovaná tak, že má EP9 dvojnásobek aerodinamického přítlaku než vůz Formule 1 – a to je opravdu co říct. O pohon se starají čtyři elektromotory. Jeden pro každé kolo. Tyto motory mají kombinovaný výkon celý 1 MW, takže jde v podstatě o megaauto! Fakt, že má auto nezávislé motory, přináší spoustu výhod. Tou největší je beze sporu vektorování točivého momentu, díky kterému dosahuje auto v zatáčkách přetížení až 3G. To je taky další hodnota jak ze světa ve Formuli 1. Pokud jde o nějaká další čísla, tak z 0 na 100 km/h se auto dostane za 2,7 vteřiny. Na 200 km/h za 7,1 a na 300 km/h za 15,9 vteřiny. Auto váží 1735 kilogramů a baterie sami o sobě váží 427 kg. Podvozek můžete nastavovat do nekonečna a auto má také speciální pneumatiky, které byly vytvořeny speciálně pro Nio EP9.

A teď ty rekordy. Nejjednodušší bude asi začít na německém Nürburgringu. Tam EP9 zajelo neskutečný čas v podobě 7 minut a 5,12 sekundy, což z něj, bez překvapení dělá nejrychlejší elektrické auto v Zeleném pekle. Podle zástupců automobilky by mohlo být EP9 i rychlejší, ale bohužel to nedovolilo chlazení baterií. Tento čas stačil také na celkově páte místo mezi produkčními vozy.
A teď ten, ještě o něco víc cool, rekord. Nio EP9 totiž zajel v Texasu na Circuit of the Americas rekordní čas BEZ ŘIDIČE. Auto zajelo čas 2 minut a 40,33 sekund. A hned druhý den překonalo auto další rekord. Tentokrát s řidičem a šlo o nejrychlejší kolo mezi produkčními auty s časem 2 minuty a 11,2 sekundy.


Minulý týden Nio představilo sedmimístné SUV na elektřinu a ještě se naskytla možnost pořídit si toto hyperauto EP9. Původně mělo být vyrobeno pouze šest kusů, teď ale bylo toto číslo navýšeno o celých 10 exemplářů. A cena? Jeden a půl milionu amerických dolarů bez daně. Takže rychle, ať Vám ho někdo nevyfoukne.
Zítra bude shrnutí novinek z minulého týdne a pak už se zase můžete těšit na klasický přísun článků. Teď je opravdu o čem psát, tak se na GoingElectric zase brzy vraťte. A abych nezapomněl, sledujte GoingElectric na Instagramu a Facebooku. Tam je totiž ještě více novinek, než tady na blogu.

 

 

 

 

 

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: