Jak je to s čistotou elektromobilů? S klasickými auty se to skoro nedá srovnat

Jak je to s čistotou elektromobilů? S klasickými auty se to skoro nedá srovnat
Rubriky Články

I když tomu ještě spousta lidí nevěří, tak je jasné, že jsou elektromobily šetrnější k životnímu prostředí než klasická auta se spalovacím motorem. Já sám nejsem žádný ekoterorista a vím, že ani elektromobilita není úplně čistá forma transportu. Zatím to ale vypadá, že na nic lepšího lidstvo nepřišlo. Pod každým článkem o elektromobilech na klasických médiích je vždycky plno komentářů o tom, jak jsou elektromobily špatné, jak se jen přesouvají emise škodlivých látek od aut do elektráren. Nebo jak je znečišťující transport baterií a tak podobně. V tomto článku bych chtěl pár těchto připomínek rozebrat. V podstatě ani nejsou moc potřeba konkrétní data, jde spíš o principy fungování energetického průmyslu.

Elektromobily nemají nulové emise

Toto tvrzení je fakt. Je pravdou, že i ta elektřina, která pohání elektromobil se musí někde vyrobit. V současné době se elektřina vyrábí z několika zdrojů. Jaderné elektrárny, tepelné elektrárny a obnovitelné zdroje (solární elektrárny, větrné elektrárny, vodní elektrárny, geotermální elektrárny) a další. I v ČR se pořád vyrobí více jak polovina elektrické energie v tepelných elektrárnách – tedy nešpinavější možnou cestou. To znamená, že když nabíjíme auto ze zásuvky, která je napojená na síť, tak elektrické auto v podstatě produkuje určité množství škodlivin. Jenže jak moc ve srovnání s klasickými auty?

K tomu je potřeba se pořádně podívat na to, jak funguje ropný průmysl. Pro to si vezmu na pomoc video od Roberta Llewellyna a jeho Fullycharged show, takže pokud teď uvidíte nějaké číslo, jsou to údaje z Velké Británie. Než se dostane benzín nebo nafta do auta, kde se pak spálí, urazí ještě předtím dlouhou cestu. Takže kromě emisí vyprodukovaných samotným spálením paliva v autě (taková Škoda Kodiaq má okolo 200 g CO2 na kilometr) je toho znečištění ještě mnohem víc. K tomu, než se dostane palivo na benzínku, se musí začít těžbou ropy, která se pak transportuje do rafinérie, kde se z ní postupně stane benzín, nafta a další produkty. Možná jste to nevěděli, ale k rafinaci je potřeba obrovské množství elektrické energie. A ta se bere hádejte kde?…ze sítě, která je z velké části zásobena tepelnými elektrárnami, spalujícími uhlí jako o život. Poslední data jsou dostupná z roku 2005, od té doby je totiž rafinérie nezveřejňují. Tyto data říkají, že za celý rok spotřebovaly rafinérie ve Velké Británii 5,65 miliard kWh (!). Na toto množství by průměrný elektromobil ujel 40 miliard kilometrů. Pak by možná dávalo větší smysl vynechat celý ten ropný kolotoč a používat tu elektřinu rovnou do aut. A to není samozřejmě všechno. Dál se totiž musí palivo uskladnit, převést (kamiony a tankery – další znečištění) a až pak se dá použít pro konečného zákazníka, který jej ve svém autě přemění na již zmiňovaný oxid uhličitý a jiné látky.

Je vhodné taky připomenout, že podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny se každým rokem zvětšuje a provoz elektromobilů se tak stává každým rokem čistší a čistší. Takže bude lepší použít elektřinu rovnou z elektrárny pro pohon auta? Nebo bude lepší vyčerpávat zásoby ropy, která se musí složitě a neefektivně rafinovat, transportovat a ve finále spalovat? Já bych řekl, že ta první varianta dává trochu větší smysl.

 

Baterie

Baterie jsou dalším častým terčem odpůrců elektromobility. Na první pohled se může zdát, že kritika může mít i něco do sebe, když říkají, jak dojdou zásoby lithia a jakým způsobem se tyto suroviny pro výrobu baterií těží, a jak se pak baterie vyhodí, a znečistí naši zemi už na vždycky, a tak dál. Vezmeme to pěkně postupně. I když se baterie použité v elektroautech jmenují Lithium-iontové, tak v nich toho Lithia moc není a zásoby, které má lidstvo k dispozici nejsou elektromobily moc ohrožovány. Pokud jde o nějaký kov, který by mohl dojít, tak je to kobalt. Kobaltu je sice omezené množství, ale má jednu velkou výhodu – dá se kompletně zrecyklovat a znovu použít. To s ropou udělat moc nejde. Je taky třeba říct, že do baterií pro elektromobily jdou jen asi 2% světové produkce kobaltu. Zbytek jde většinou do spotřební elektroniky(telefony, notebooky,…). Další věcí je transport surovin pro výrobu baterií. Hodně lidí říká, že se tyto suroviny musí vozit přes celou planetu sem a tam, a tak dochází ke znečišťování. To je sice pravda, ale určitě bude rozdíl převést jednou baterie a nebo vozit naftu a benzín pořád dokola. A pokud jde o vyhazování baterií, tak tenhle argument je úplně vedle. Všechny baterie se totiž dají recyklovat a znovu použít. Automobilky mají o již použité baterie velký zájem a po recyklaci je použijí buď do baterií, které slouží jako záložní zdroje k solárním elektrárnám, nebo jako domácí úložiště typu Tesla Powerwall. Když už jsme u baterií, tak je důležité zdůraznit, že vývoj baterií je plném proudu a je dost možné, že za pár let nebudeme do baterií potřebovat ani jeden z cenných kovů, jako je tomu teď.

Určitě by se našlo víc věcí, které stojí za zmínku. Tyto dvě jsou ale nejčastějším předmětem debaty “elektromobily vs. klasická auta”. Pokud Vás napadají další věci okolo této problematiky, tak mi je napište do komentářů, prosím. Mě samotného to totiž dost zajímá. Další zajímavou věcí je rozdíl v účinnosti pohonných ústrojí jednotlivých typů aut, ale o tom až někdy příště.

 

zdroje:
Fullycharged show: https://www.youtube.com/user/fullychargedshow/videos
Elektřina v Česku: http://www.ceskovdatech.cz/clanek…

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: