TEST: Kia Soul EV

TEST: Kia Soul EV
Rubriky Testy

Je to tady. Můj první test, který byl delší, než jen pár kilometrů. V sobotu jsem měl možnost jezdit celé dopoledne s elektromobilem Kia Soul EV a tady jsou moje první dojmy.

 

Vzhled

Kia Soul EV vypadá prostě netradičně a mnoha lidem se určitě líbit nebude. Mně osobně se líbí dost, i když barevnou kombinaci, která byla na testovaném autě, bych si asi nevybral. Úplně nejvíc se mi Soul EV líbí ve stříbrné barvě, která se jmenuje Titanium Silver a zrovna ji mají v brněnském showroomu jako skladový vůz. Na rozdíl od benzínového Soulu má ten elektrický pár věcí odlišných. I když je to pořád stejná krabice, tak Kia zapracovala na aerodynamice a příď auta tak vypadá docela jinak. Hlavním rozdílem je maska, která je větší a ukrývá se v ní zásuvka pro dva typy nabíječek. Dalším odlišujícím prvkem jsou 16ti palcová kola, která mají snížit aerodynamický odpor. Kola jsou jedna z mála věcí, který se mi na elektrickém Soulu nelíbí.

 

Interiér je, kromě dvou detailů, opět shodný s benzínovou verzí a je stejně zajímavý jako vnějšek vozu. První odlišností je digitální přístrojový štít. Klasickým ručičkám už asi odzvonilo. Celý den hodně svítilo slunce, ale ukazatele byly pořád perfektně čitelné. Na rozdíl od těch v Nissanu Leaf, do kterého jsem pak přesednul a nemohl jsem přečíst vůbec nic. Druhou drobností jsou tři diody na vrchní straně palubní desky. Ty při nabíjení signalizují, jak moc je baterie nabitá. Testovaný vůz byl vybaven sedačkami potaženými eko látkou a rozhodně bych je bral radši než ty kožené. Celkově je v interiéru spousta prostoru, sedadla jsou velmi pohodlná a všechno je tam, kde má být. Tedy až na tlačítko, které zapíná a vypíná režim ECO. To jsem hledal asi půl hodiny.

 

Výbava

Tento model se v elektrickém provedení prodává jen v jednom stupni výbavy, který jde rozšířit už jen o Paket Seat. Ten obsahuje kožená sedadla, která jsou vyhřívaná i ventilovaná a já bych se bez nich úplně v pohodě obešel, protože ta látková jsou opravdu skvělá. Ve standardní výbavě je Soul EV doslova našlapaný a má snad všechno, na co si vzpomenete. Od všech bezpečnostních prvků, přes tempomat, asistent rozjezdu do kopce, elektrická zrcátka, navigaci, automatickou klimatizaci (tu je možné používat v režimu Driver only, aby se zbytečně nevybíjela baterie), automatická světla, vyhřívaný volant s ovládacími prvky, bluetooth handsfree, až po bezklíčové startování a otevírání auta.

Jízda

Řídit elektrický Soul je doopravdy radost a je tomu tak hned z několika důvodů. Zaprvé to ticho. Od elektromotoru je slyšet jen velmi tiché hvízdání, na které si člověk rychle zvykne a za pár kilometrů už ho ani nevnímá. Co mě dost překvapilo, je, jak málo je slyšet vzduch, který za jízdy obtéká okolo auta i ve vyšších rychlostech. To bych od takového hranatého auta opravdu nečekal. Druhým důvodem je pohodlí. To začíná hned u sedadel, která prostě nemají chybu a sedí se v nich opravdu příjemně. Dalším prvkem je řízení, které má tři režimy – Normal, Sport a Comfort. Já jsem jezdil skoro celou dobu v režimu Normal, ve kterém je řízení lehké a manipulace s autem je opravdu snadná. O tom, co dělají přední kola, se toho sice od řízení moc nedozvíte, ale je to auto do města a ne nějaké sportovní auto, takže to není žádný problém. A poslední pohodlnou věcí je podvozek a kola. I při jízdě po rozbité silnici to v Soulu šlo v pohodě. Žádné odskakování nebo nějaké hlasité zvuky od podvozku. K tomu přispívají i ta, již zmíněná kola, která sice nejsou hezká a jsou na auto podle mě moc malá. Jejich rozměr ale zaručuje o něco pohodlnější jízdu, než kdyby kola měla o dva nebo dokonce o tři palce větší průměr. Celkově je ježdění s elektrickou Kiou opravdu odpočinková záležitost a rychle si na ni člověk zvyká. Přesedání do klasického auta se spalovacím motorem je pak zase o něco méně příjemné.

 

Teď ty elektrické věci

Soul EV pohání elektromotor o výkonu 81 kW a 285 Nm točivého momentu. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 11 vteřin. Není to žádný sporťák, ale na předjíždění a rychlé rozjezdy ve městě to úplně stačí. Baterie má kapacitu 27 kWh a výkon 90 kW. Je možné ji dobíjet třemi způsoby. Nejpomalejším je klasická zásuvka. Nabití z 0 na 100 % zabere nějakých 14 hodin. Druhou možností je pomalá nabíječka wallbox, která dobije auto za 4 a půl hodiny a poslední možností je rychlonabíječka, která nabije auto za půl hodiny pomocí konektoru CHAdeMO. Auto má dva jízdní režimy D – Drive a B – Brake. V režimu B je rekuperace tak silná, že nemusíte vůbec používat brzdu a ještě si přitom trošku nabijete baterii. Tento režim je vhodný do města a dá se na něj rychle zvyknout. Ještě je k dispozici režim EKO, který udělá auto pomalejší a zvýší intenzitu rekuperace.  

Za čas, který jsem měl auto k dispozici, jsem neměl příležitost zkusit, kolik auto ujede od plného nabití až po úplné vybití, takže jsem si musel trošku pomoci matematikou. Ve výsledku mi vyšlo, že na jedno dobití Kia Soul EV ujede bez problémů 160 kilometrů. Celou dobu jsem jezdil se zapnutou klimatizací a s vypnutým režimem EKO. Takže při hodně šetrné jízdě by se dalo ujet i více. Možná takových 180 kilometrů. Normovaný dojezd je 212 km, ale všichni víme, jak je to s normovanými dojezdy…

 

Závěr

Mám za sebou první test a jsem z auta nadšený, hned bych šel a koupil bych si ten stříbrný kousek, který stojí v brněnském Pemmu. Na autě se mi líbí jeho netradiční vzhled, pohodlná jízda, maximální výbava, sedmiletá záruka a i ten dojezd by mi docela stačil. Pro ty, kterým se zdá možných 180 kilometrů málo, mám dobrou zprávu. Příští rok se bude prodávat elektrický soul s 30 kWh baterií, takže se dojezd zase o něco navýší. Jestli se mi na autě něco nelíbí, tak jsou to ta kola, ale to je řešitelný problém. Za dobu, kterou jsem auto měl, mě nenapadlo nic, co by mi jinak vadilo. Cena 850 tisíc za nový Soul EV je sice docela vysoká, ale když vezmeme v úvahu cenu za provoz a fakt, že se na autě prakticky nemá co pokazit, tak to zase taková katastrofa není. Pro srovnání – Soul se spalovacím motorem v nejvyšší výbavě stojí okolo 600 000 Korun. K mání je i tento konkrétní kus, který má najeto něco málo přes 10 000 kilometrů a cenovku 677 000 Kč, to už je zase o něco zajímavější, ne?

Líbí se Vám elektrická Kia Soul? Koupili byste si ji? Napište mi do komentářů tady nebo na Facebooku a nezapomeňte sledovat GoingElectric dál i na Instagramu. Doufám, že Vám budu moci už brzy přinést další testy elektromobilů a novinek ze světa elektromobility. 🙂

Za testovací jízdu děkuji brněnskému dealerovi Kia – Pemm Brno s.r.o.  

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: