Formule E – vše, co o ní potřebujete vědět

Formule E – vše, co o ní potřebujete vědět
Rubriky Články

O víkendu se jel další závod této série, která získává čím dál větší popularitu. Pokud slyšíte o Formuli E poprvé, tak pro Vás mám to nejdůležitější, co o tomto šampionátu potřebujete vědět.

 

Auta

Jak název napovídá, jde o závody monopostů, které pohání pouze elektřina. Aktuální sezóna je už třetí od vzniku této série a protože jde o velmi inovativní projekt, tak se i auta dost mění. Pro aktuální sezónu byl například kompletně změněn design. Pokud se Vám zdají všechny vozy stejné, tak je všechno v pořádku. Šasi formulí jsou totiž pro všechny týmy stejná. Kde ale najdete rozdíl je pod kapotou, pohonné ústrojí si totiž od druhé sezóny vyrábí každý tým sám, nebo je kupuje od konkurenčních týmů. Protože jde v podstatě o elektromobil, tak se pod kapotou ukrývá pouze elektromotor, baterie a převodovka. Baterie má kapacitu 28 kWh a na jedno nabití vydrží do poloviny závodu. Maximální rychlost elektrické formule je 225 km/h. Pneu dodává Michelin a týmy mají k dispozici pouze jeden druh, který je použitelný jak do sucha, tak do mokrých podmínek.

 

Vůz formule E, foto: odkaz

Jezdci

Pokud se trošku orientujete v motorsportu, tak Vám budou jména jezdců Formule E rozhodně povědomá. Mezi nejznámější patří Sebastian Buemi, Nelson Piquet jr., Jean Eric Vergne, Sam Bird, Lucas di Grassi, Nicolas Prost, Nick Heidfeld, Antonio Felix da Costa a další. Pokud se v motorsportu neorientujete, tak snad bude stačit, když Vám řeknu, že jde o opravdu kvalitní sestavu. Někteří jezdci nají za sebou spoustu zkušeností z Formule 1 nebo vytrvalostních závodů, jako je 24 hodin Le Mans.

Podium z posledního závodu v Buenos Aires, foto: odkaz

Závody

Do závodů nastupují vždy dva závodníci za jeden tým a týmů je celkem 10. Během tří sezón se přihlásilo do Formule E i několik automobilek, což výrazně přidává tomuto šampionátu na významnosti. V  současném poli najdeme automobilky jako Jaguar, Audi, DS a Renault. V budoucích sezónách se pole rozroste ještě minimálně o Mercedes a BMW. Závodní víkend má dvě části. Pátek a Sobotu. V pátek jsou tréninky a v sobotu je kvalifikace a hlavní závod. Protože nezvládnou formule na jedno nabití ujet celou závodní vzdálenost, tak musí piloti v polovině závodu přesedat z jednoho auta do druhého (ano, vypadá to trochu komicky). Bodování je klasické podle FIA, takže vítěz bere 25 bodů, druhé místo má 18 bodů až po 10. Místo, které bere jeden bod. Ještě se uděluje bod navíc za nejrychlejší kolo závodu.

Okruhy

Formule E se jezdí výhradně na městských okruzích, které jsou navrženy speciálně pro elektrické formule. Kalendář se každý rok rozrůstá o další a další města. Letos má 12 závodů v 10 světových městech: Hong Kong, Marakeš, Buenos Aires, Mexico City, Monako, Paříž, New York, Brusel, Montreal a Berlín. Závody se jezdí mezi betonovými bariérami a celý paddock je postaven pouze dočasně pro závodní víkend a v poslední době zavedli organizátoři novinku v podobě solárních panelů, které zásobují elektřinou celý paddock.

Závod Formule E, foto: odkaz

Fanoušci

Formule E je narozdíl od Formule 1 velmi aktivní na sociálních sítích a snaží se tak co nejvíce se přiblížit fanouškům. Největší možnost, jak ovlivnit závod, mají fanoušci prostřednictvím Fanboostu. Jde o to, že fanoušci mohou na internetu hlasovat pro svého oblíbeného jezdce a tři závodníci s nejvyšším počtem hlasů dostanou možnost během závodu v jednom kole využít zvýšeného výkonu své formule. Například pro předjetí, nebo když se pokouší o zajetí nejrychlejšího kola. Dále je pro fanoušky přichystán na každém závodě bohatý doprovodný program, takže máte o zábavu postaráno.

Stupně vítězů po pařížské E-prix, foto: odkaz

Doprovodné série

Organizátoři se snaží vyplnit čas mimo hlavní program vyplnit doprovodnými závodními sériemi. V předešlých sezónách se v průběhu závodního víkendu konal závod studentských formulí na elektřinu a v této sezóně jsme se dočkali prvního závodu aut bez řidiče – Roborace. Tato závodní série je zatím ve fázi testování. Do prvního závodu nastoupila dvě auta a k překvapení všech se jedno z nich dostalo do cíle. Opravdové autonomní závodění by mělo začít už příští rok a jsem na něj hodně zvědav, protože to může posunout technologii autonomního řízení o velký kus dál. Na fotce můžete vidět koncept, jak by závodní auta měla ve finále vypadat, rozhodně by mělo být se na co dívat.

Koncept závodního vozu Roborace, na kterou se můžeme těšit už příští rok. foto:odkaz

Kde sledovat Formuli E

Jak už jsem psal, tak Formule E je k fanouškům hodně otevřená, takže jí můžete sledovat snad na každé sociální síti od Facebooku, přes Instagram a Twitter až po Snapchat a YouTube. A nebo stačí pravidelně sledovat internetové stránky fiaformulae.com.

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: