Elektrické autobusy a kamiony – Taky je to možné!

Elektrické autobusy a kamiony – Taky je to možné!
Rubriky Články

Ještě před pár lety se zdálo, že vyrobit nákladní auto nebo autobus, který neznečišťuje svým provozem okolí, je prakticky nemožné. Časy se ale mění a technologie baterií i dobíjení jde velmi rychle vpřed. V poslední době bylo představeno hned několik nadějných technologií pro tento typ dopravy a tady jsou některé z nich.

 

Elektrické autobusy

Elektrické autobusy jsou velmi důležité z pohledu čistoty ovzduší ve městech, takže se jim věnuje mnoho pozornosti. Zatím nejdále je v tomto směru čínská společnosti BYD (je to zkratka pro Build Your Dream – ano, taky jsem primitivnější název firmy ještě neviděl). Je to firma vyrábějící obrovské množství baterií, nějaké elektromobily, které zatím nejsou v Evropě dostupné, ale hlavně elektrické autobusy. S těmito autobusy pomalu dobývá trhy po celém světě. Vyrábí nespočet variant a autobusy BYD najdete ve městech od Londýna až po australské Sydney. Pohonné ústrojí tvoří většinou elektromotor o výkonu 180 kW a baterie o kapacitě 324 kWh, což stačí pro dojezd přes 250 kilometrů. BYD se už také dostalo do Londýna, kam dodává legendární doubledeckery v elektrické variantě. Zastupitelé plánují mít do konce tohoto roku v Londýně nejvíce elektrických autobusů na světě.

Metroline BYD, zdroj odkaz

Elektrické kamiony

Jak to tak vypadá, ve vývoji elektrických kamionů je zatím nejdál Mercedes-Benz. V tomto týdnu přišla tato automobilka se zprávou, že začíná s malosériovou výrobou jejího Urban eTrucku. Jde o Nákladní automobil poháněný jen elektřinou a dojezdem 200 kilometrů. Pod malosériovou výrobou si máme představit množství v rámci desítek vyrobených kusů. Tento program bude určen primárně pro testování u reálných zákazníků, kteří tyto auta budou po dobu jednoho roku využívat pro svoje každodenní potřeby. Pozadu nesmí samozřejmě zůstat ani Tesla, která pomalu ale jistě vyvíjí elektrický Semi Truck. Bohužel o tomto stroji nejsou zatím žádné další informace.

Mercedes Urban eTruck. zdroj odkaz

Hybridní kamiony

Tato kategorie bude pro účely nákladní dopravy nejspíše ta nejpoužitelnější. Jako první přišla s konceptem hybridního kamionu nová automobilka Nikola (Nikola Tesla – vynálezce elektromotoru, jehož jméno si tímto automobilky kompletně rozebrali). Kamion se jmenuje One a jde o opravdu zajímavou záležitost. Vůz pohání elektromotory o výkonu 1000 koní, které berou energii z bateriií a vodíkových článků. Baterie má kapacitu 320 kWh (!) a s plnou nádrží dokáže ujet až 1900 kilometrů bez toho, aniž by vyprodukoval nějaké škodlivé látky. První dodávky aut by měly začít v roce 2020 a už teď má automobilka vybráno na rezervačních zálohách 4 miliardy USD. Není se čemu divit, protože zástupci automobilky tvrdí, že náklady na provoz budou poloviční ve srovnání s dieselovými kamiony.

Nikola One, zdroj odkaz

Dále se ve Švédsku testuje trolejová dálnice. Zatím byl postaven testovací, 2 kilometry dlouhý úsek pokrytý trolejemi. Funguje to tak, že kamion vybavený jak naftovým motorem, tak i elektromotorem přijede k dálnici, vysune troleje a vypne spalovací motor a cestu po dálnici zvládne pouze na elektřinu. Já si osobně myslím, že cena elektrifikace dostatečných kilometrů dálnic by byla tak vysoká, že by se tato varianta vůbec nevyplatila, ale uvidíme.

Opět to vypadá, že se máme na co těšit. Co si o elektrifikaci autobusů a nákladních aut myslíte Vy? Minimálně městům by to podle mě hodně pomohlo.

Díky za přečtení a nezapomeňte sledovat stránky GoingElectric na Facebooku a na Instagramu.

Tonda

 

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: