Máme se bát blackoutů s příchodem elektroaut? Ani ne, právě naopak

Máme se bát blackoutů s příchodem elektroaut? Ani ne, právě naopak
Rubriky Články

 

Velké množství málo informovaných lidí říká, že když bude na silnicích jezdit moc elektromobilů, tak nás čekají časté výpadky elektřiny a přetížené elektrárny. To si uvědomují i výrobci automobilů a už od začátku pracují na řešení. Řešení se jmenuje Vehicle to Grid system (vozidlo do sítě).

Schéma V2G systému

Jde o systém, který by měl ve finále výrazně pomoci zmírnit namáhání energetické sítě. Jde totiž o to, že v současné době bez elektromobilů jsou výrazné výkyvy v množství spotřebovávané elektrické energie. Jak můžete vidět na hodně přibližném grafu na obrázku (černá křivka), během dne se spotřeba výrazně mění. Přes noc moc elektřiny nepoužíváme. Ráno každý zapne sporák nebo rychlovarnou konvici, případně v práci počítač a tak spotřeba o něco stoupne. Největší výkyv je ale večer, kdy lidé přijdou z práce, zapnou sporák, televizi, pračku a všechna světla a spotřeba se dostává na denní špičku. V tento moment musí správce elektrické sítě zapínat rezervní zdroje elektrické energie tak, aby nedošlo k přetížení sítě a následnému “blackoutu” (výpadku). A aby toho nebylo málo, tak nejjednodušší způsob, ikdyž velice drahý, jsou tepelné elektrárny, které jsou nejšpinavějším zdrojem elektřiny.

Ilustrační příklad současné spotřeby elektřiny vs spotřeby s V2G

Jak všichni víme, elektromobily disponují velkými bateriemi, které se využívají jako úložiště elektrické energie. Pro ujetí 10 000 km elektromobil spotřebuje tolik, co průměrný dům za rok. To znamená, že baterie v elektromobilu zvládnou udržet doopravdy velké množství energie. Vehicle to Grid dělá z elektromobilu takovou záložní baterii, kterou lze použít jako zdroj energie pro zásobování domu elektřinou ve špičce. V praxi to bude fungovat tak, že přijedete večer domů a připojíte auto do nabíječky. Auto se začne normálně nabíjet a když mu přijde od správce sítě signál, že je potřeba použít energii schovanou v baterii pro dům, auto se přestane nabíjet a začne posílat energii zpět do sítě. Pro to, aby mohl elektromobil během špičky posílat energii pro chod domu, nemusí být baterie ani zdaleka plná. Například plná baterie Tesly Modelu S dokáže zásobovat průměrný dům až tři dny, takže hodina nebo dvě během špičky nebudou problém. A přes noc, kdy se používá málo elektrické energie se budou elektromobily nabíjet, takže nebudou vznikat přebytky, což síti také hodně pomůže. Situaci, kdy bude velké množství elektromobilů se systémem V2G je na grafu vyjádřena fialovou křivkou.

Tesla Powerwall 2. generace, zdroj odkaz

Použitím tohoto systému dojde s větší stabilitě sítě a snad i k tomu, že se obejdeme bez spouštění záložních tepelných elektráren, což by dokonce mohlo znamenat levnější elektřinu. Jak to tak vypadá nemáme se čeho bát. A už vůbec ne, když vezmeme v úvahu fakt, že bateriové technologie se posouvají každým dnem a domácí úložné systémy, jako třeba Tesla Powerwall, které fungujé podobným způsobem, se rychle rozšiřují. Bojíte se elektrické budoucnosti? Doufám, že po přečtení tohoto článku už ne, nebo aspoň o hodně méně. 🙂

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: