5 výhod, které mají elektromobily proti automobilům se spalovacím motorem

5 výhod, které mají elektromobily proti automobilům se spalovacím motorem
Rubriky Články

Po pár svezeních v elektromobilech, stovkách přečtených článků na internetu a shlédnutých hodinách videa s elektromobilní tématikou mám teď pocit, že jsou prostě lepší než ta klasická auta se spalovacím motorem. V tomto článku se dozvíte, proč si to myslím. 🙂

 

Elektromobily jsou pohodlnější

Znáte takový ten pocit když je v autě za jízdy skoro ticho? Žádný hluk od motoru, jen drobné trošku futuristické hvízdání elektromotoru, žádné vibrace od motoru, prostě pohodlí. Je to jednoznačně největší změna po přesednutí z auta se spalovacím motorem, kde stačí jen trochu vytočit motor a zbytečně hlasitý zvuk je na světě. Tato vlastnost výrazně přispívá k tomu, že vás řízení tolik neunaví, a to by mě ještě zajímalo jak fresh bude člověk, když vystoupí z Tesly po dlouhé jízdě na autopilota…

Lucid Air – pokud jde o pohodlí v elektromobilu, toto auto by nemělo mít konkurenci, zdroj odkaz

Elektromobily jsou jednodušší na řízení

Je to hlavně kvůli tomu, že na vás v autě nečekají tři pedály, jako v autě s klasickou manuální převodovkou, ale jen dva a ten druhý (brzdový) skoro vůbec nepoužíváte. Je to hlavně díky rekuperaci elektrické energie, která zpomaluje auto a přitom dobíjí baterii. Ve finále se tak můžete plně soustředit na řízení a neobtěžuje váš žádné řazení a s bržděním taky nebudete mít moc práce.

Žádná řadící páka – tento ovladač Vám k řízení elektromobilu úplně stačí, autor fotky zde

Elektromobily jsou zelenější

Toto je hodně diskutabilní záležitost a rozhodně si zaslouží samostatný článek, který už mám v plánu, ale stačí jednoduchá logická úvaha a dojdeme k tomu, že jízda elektromobilem je ekologičtější než autem se spalovacím motorem. Záměrně jsem nenapsal, že jsou elektromobily “zelené” protože úplně čistý způsob dopravy to rozhodně není, ale pořád lepší, než to co jezdí po silnicích v současné době. Pokud se budeme bavit jen o provozu, tak můžeme začít s elektromobily: Je pravdou, že elektřina, která pohání elektromobily, se musí někde vyrobit. V ČR do výroby elektřiny velkou částí zasahují uhelné elektrárny, což je ten nejšpinavější způsob výroby elektřiny. To znamená, že pokud dobíjíme auto klasicky ze sítě, rozhodně nejezdíme na čistou energii. Stojí za to ale říct, že většina majitelů elektromobilů si před nebo po nákupu auta pořídila také solární panely na střechu svého domu a dobíjí auto z takto získané energie, což opět vylepšuje množství vypuštěných škodlivin do ovzduší. A pokud jde o auta se spalovacím motorem, tam je jasné znečišťování přímo při spalování benzínu nebo nafty. Málo se ale mluví o tom, že k tomu aby se z ropy stal pomocí rafinace benzín nebo nafta, je potřeba další obrovské množství elektrické energie, která se musí taky nějak vyrobit. Takže si říkám, jestli není lepší vynechat tu rafinaci a následné spalování a nechat ropu ropou a používat jen tu elektrickou energii pro nabíjení elektromobilů…dává to docela smysl, ne?

Tesla Supercharger – rychlonabíječka, zásobovaná elektřinou ze slunce pomocí solárních panelů na střeše, zdroj odkaz

Elektromobily jsou mnohem účinější

Toto je část, která mě na elektromobilech hodně baví. Čím víc kilometrů jsem najel s elektroautem, tím víc si říkám, jak je neúsporné řídit auto se spalovacím motorem. Jen si to představte. Brzdíte na křižovatce – elektromobil zabrzdí, skoro nemusíte použít (tedy opotřebovat) brzdy a ještě se vám díky rekuperaci trošku dobije baterie. V normálním autě musíte mnohem více opotřebovávat brzdy a všechna energie je ztracena, protože benzín se vám zpět do nádrže nevrátí. Při jízdě z kopce je to dost podobné. Buď vyřadíte a nespotřebováváte vůbec žádnou energii nebo si opět necháte drobným zpomalováním dobít baterie. V autě se spalovacím motorem buď vyřadíte (a stejně na neutral pořád spalujete palivo) nebo brzdíte motorem (ztrácíte energii) a nebo si přibržďujete a opotřebováváte brzdy. A takových scénářů je víc, třeba stání na semaforech.

BMW i3 – auto, které opravdu můžete řídit jen pomocí jednoho pedálu – mám to vyzkoušené, zdroj odkaz

Elektromobily potřebují daleko méně údržby

Protože útroby elektroaut obsahují výrazně méně dílů než klasická auta, budou vaše cesty do servisu méně časté. Jediné, co je potřeba udržovat je kapalina do odstřikovačů a pneumatiky. Jinak se vám na elektromobilu v podstatě nemá co rozbít, protože elektromobil má pouze jeden pohyblivý díl, narozdíl od spalovacích motorů, kde je jich nepřeberné množství.

Čím déle píšu tento článek, tím více mě napadá výhod elektromobilů, ale nechci vás zahlcovat hromadou textu, tak někdy později napíšu třeba druhý díl. Jaký máte vůbec názor na elektromobily Vy? Můžete napsat sem do komentářů nebo na Facebook.

Tonda

Bývalý redaktor

Napsat komentář

%d blogerům se to líbí: